Gepubliceerd op 16-06-2016 door Kevin
De nieuwe Ford Focus MK3 RS is gearriveerd op 16 juni 2016!
Uiteraard gaan we ook van dit nieuwe model weer een nog snellere kanon maken als dat het al is.
De eerste kilometers zullen we gaan maken met een standaard auto. Daarnaast zijn voorlopig de plannen om een aantal ‘standaard’ upgrades te doen.
Stage 1 getest met de volgende set-up:
Stage 2 getest met de volgende set-up:
Resultaat:
Ford Focus MK3 RS |
Standaard | Verwachting na (Chip)tuning |
Verschil na vermogenstest |
Na vermogenstest (bekijk grafiek) |
Vermogen | 350 PK | +/- 380 PK | +27 PK | 377 PK |
Koppel | 440 Nm | +/- 515 Nm | +135 Nm | 575 Nm |
Uiteraard zijn we altijd opzoek naar meer, mooier en beter. Daarom zijn we overgestapt naar software van REVO Technik. Dit hebben wij tot onze beschikking gekregen na het ontvangen van het dealerschap binnen Nederland.
Momenteel geïnstalleerd is:
Software
Inlaat & Koeling
Uitlaatsysteem
Mechanisch
Onderstel/Wegligging
Overige
Remsysteem
Design
Ford Focus MK3 RS |
Standaard | Verwachting na (Chip)tuning |
Verschil na vermogenstest |
Na vermogenstest |
Vermogen | 350 PK | 405 – 440 PK | +55 – 90 PK | Onbekend |
Koppel | 440 Nm | 576 – 617 Nm | +136 – 177 Nm | Onbekend |
Foto’s van de geïnstalleerde onderdelen:
Eerste subtiele aanpassing is gemaakt met het veranderen van het schermachtergrond van het navigatiesysteem.
Diverse ontwerpen gemaakt van officiële Ford afbeeldingen en van twee eigen foto’s.
Zoals het scherm eruit kan zien:
Ten tweede hebben we de standaard achterdemper vervangen door de Milltek Sport (non-resonated) catback.
Zoals we weten zijn de Milltek Sport uitlaatsystemen niet altijd de goedkoopste, maar desondanks is het kwalitatief weer uitstekend en kunnen we alleen maar wederom ons petje af nemen voor de producten die Milltek Sport produceert. De pasvorm is gewoon perfect, daarnaast is het klepsysteem (klep opent bij sport, circuit en driftmodus) netjes te plaatsen op het nieuwe aftermarkt uitlaatsysteem.
Voor de vergelijking is dit de standaard achteraanzicht:
En dit is het resultaat:
Het verwachtte resultaat met ZIPtuning stage 1 software:
Ford Focus MK3 RS |
Standaard | Verwachting na (Chip)tuning |
Verschil | Na vermogenstest |
Vermogen | 350 PK | +/- 370 PK | +20 PK | Onbekend |
Koppel | 440 Nm | +/- 500 Nm | +60 Nm | Onbekend |
De volgende update is het vervangen van de intercooler. Dit is nodig voor een de stage 2 software die we gaan ontwikkelen en testen op deze Focus RS.
Om de auto klaar te maken voor de volgende stap dient ook nog de downpipe en de katalysator vervangen te worden.
Product:
AutoSpecialist /Airtec – Intercooler
De programmeurs van ZIPtuning hebben hun best gedaan om weer een mooie stage 2 programma te schrijven voor onze demo Focus MK3 RS.
Na de aanpassing van de intercooler, moet ook de originele downpipe en katalysator vervangen worden voor een pijp met grotere diameter en de katalysator wordt vervangen voor een sportkatalysator. Dit uitlaatsysteem is geheel legaal, dit betekend dat de auto ook tijdens de algemene periodieke keuring gewoon goedgekeurd wordt!
Het moment van de waarheid, na diverse aanpassingen is het vandaag (16 mei 2017) tijd voor een meting.
De verwachting naar aanleiding van het programmeerwerk was 380 PK/ 515Nm. Het vermogen (PK’s) kwam aardig in de buurt met wat het idee in eerste instantie was. Het koppel kwam een stuk hoger uit de bus. Speciaal bedankje voor Beek Auto Racing, waarvan wij weer lekkere koffie hebben gehad en de auto eens hebben kunnen testen!
Een gedeelte van de dynorun was live te zien op Facebook!
AIRTEC Cooling Solutions ontwikkeld vele nieuwe producten voor de Focus MK3 RS. Helaas kunnen we niet alles testen, al proberen wij de meeste interessante producten voor u uit. Voor eerlijk advies over het verbeteren van uw Focus RS in welke vorm dan ook, bent u van harte welkom!
De volgende upgrades liggen al enkele weken/maanden te wachten om gemonteerd te worden. Dit zijn namelijk een AIRTEC – Boost pipe kit, een Turbosmart – BOV Plumb Back en EBC – 2-delige remschijven. Eindelijk is het zo ver, dat we tijd kunnen maken om deze producten ook op onze eigen demo te kunnen monteren! Twijfel jij nog? Vraag naar onze ervaring en ons advies! Oh, en voor dat we het vergeten… In de tussentijd is de Focus RS ook nog binnen geweest bij Wraptor voor een side-striping! Tot slot hebben wij de software aangepast van ZIPtuning (stage 2) -> REVO Technik (stage 2). Wat een wereld van verschil…! Van topkwaliteit!