Ford Fiesta MK8 ST200 | Demo by Mebu.nl


Met de Fiesta MK8 ST200 hebben wij een nieuwe demonstratie auto binnen. Zoals u van ons gewend bent, onderzoeken, testen en demonstreren wij voornamelijk de producten die voor u verkrijgbaar zijn via ons aanbod.
We zullen o.a. van diverse vaste leveranciers de software & hardware testen om u het juiste advies te kunnen geven bij optimalisatie van uw auto.

Huidige setup van onze DEMO ST200:

Software

Inlaat & Koeling

Uitlaatsysteem

 


Ford Fiesta MK8 ST200

Standaard Verwachting na
(Chip)tuning
Verschil na
vermogenstest
Na vermogenstest
Vermogen 200 PK 237 – 252 PK +37 – 52 PK Onbekend
Koppel 290 Nm 340 – 361 Nm +50 – 71 Nm Onbekend

 


Foto’s van de geïnstalleerde onderdelen:

De eerste mogelijke aanpassing na levering van de auto is het uitlaatsysteem. Milltek Sport heeft vrijwel direct actie ondernomen na levering van de eerste Fiesta MK8 ST200 in Engeland, waardoor het Milltek Sport uitlaatsysteem binnen korte termijn te bestellen was. Uiteraard waren wij zeer geïnteresseerd in het eerste exemplaar, wat dan uiteindelijk ook als eerste binnen Nederland naar ons is gekomen dankzij de importeur.

Door het nieuwe filter systeem dat in de uitlaatlijn van de Fiesta MK8 ST200 te vinden is, spreken wij bij aanpassing niet meer van een ‘catback’, maar is ‘GPF-back’ genoemd. GPF = Gasoline particulate filter. Dit nieuwe type filter van uitlaatgassen is sinds 2017 op de markt en dus vrij nieuw in de automotive-branche.

Om direct onze collega’s te helpen met ontwikkelen van nieuwe producten, is Ton van JCP Performance van de partij wanneer wij het Milltek Sport uitlaatsysteem gaan installeren. Zo heeft Ton de ruimte en de tijd om de auto van onder geheel in 3D in te scannen voor ontwikkeling van nieuwe producten van o.a. INJEN, Invidia, SWAVE.

Het geluid van een originele Fiesta MK8 ST200 is al niet slecht, maar toch is dit door Milltek Sport verbeterd. Met name in ‘Sport’-modi, spreek het geluid van de 3-pitter nog meer! De klep in het uitlaatsysteem werkt zoals het ook werk bij het OEM uitlaatsysteem.

Milltek Sport | GPF-back (valved) uitlaatsysteem met polished tips

 


De tweede upgrade was vervanging van het originele luchtfilterhuis naar een open luchtfilter (foam) van AIRTEC Motorsport.
Net als bij de Fiesta MK8 1.0T bestaat de set uit een filter met aluminium aansluitbuis (met MAF aansluiting) en een hitteschild.

Zoals we inmiddels weten van AIRTEC is het set weer goed afgewerkt en past perfect!

AIRTEC Motorsport | Open Luchtfilter

 

 
 


Een unieke look voor een uniek auto!

Met dank aan Wraptor uit Nootdorp is onze Fiesta MK8 ST voorzien van een unieke uitstraling. Uiteraard met een detail in onze bedrijfskleur: oranje!
Onze Fiesta MK8 ST zal ook bij diverse evenementen van onszelf en natuurlijk de Ford XRST club aanwezig zijn en u de laatste producten kunt zien, horen en misschien zelfs voelen.

 


Nieuw product op onze Fiesta MK8 ST: PRO Hoses luchtslang voor de luchtinlaat.
Geen grote upgrade, maar wel een groot resultaat. De reducerende flexibele slang wordt met dit product vervangen en zorgt voor een betere doorstroom van de inlaatlucht (luchtfilter -> turbo). Daarnaast geeft deze slang natuurlijk ook een mooiere ‘look’ onder de motorkap.


Dubbele upgrade voor onze Fiesta MK8 ST!
Wij zijn van mening dat de Fiesta MK8 ST standaard al een leuk geluid geeft, maar met de Milltek Sport GPF-back wordt dit leuker, alleen het leukst is het enkel met de Catback (GPF-delete + GPF-back (valved)) van Milltek Sport. De GPF-back is gemonteerd om u uiteraard te kunnen laten horen wat voor verschil het maakt wanneer het ‘Gasoline Particulate Filter’ (GPF) verwijderd wordt. Daarnaast hebben wij de boost pipe (hot side) van AIRTEC Motorsport gemonteerd. Deze ‘pipe’ vervangt het resonerende gedeelte binnen het luchtsysteem.


Er is een nieuw product binnen van onze grootste leveranciers, dus dit betekend dat we dit direct zelf monteren wanneer wij een demo-auto beschikbaar hebben. Dit keer hebben we onze Fiesta MK8 ST voorzien van de AIRTEC Motorsport intercooler. Een betere/grotere intercooler zorgt voor betere luchtdoorvoer en koudere inlaatlucht. Dit resulteert weer in een potentieel voor meer vermogen. Met name bij hogere buitentemperaturen (zomer) zal een intercooler behoorlijk wat resultaat opleveren.

Maatvoering intercooler kern:

Standaard intercooler: 13,5 cm hoog, 6,5 cm dik, 69cm lang
AIRTEC intercooler (stage 1): 15 cm hoog, 8 cm dik, 70cm lang
(+1,5cm hoogte, +1,5cm dikte, +1cm lengte)