EBC Remmen


EBC heeft voor elke auto een degelijke remblok en/of schijf in haar programma.
Wij kunnen het gehele programma voor u leveren en monteren.

 

Welk remblok op welke auto ?

Probeer na te gaan wat u precies wilt. Heeft u een Opel Astra 1.4 en wilt u alleen schonere wielen of heeft u een Fiesta ST150 getuned naar 200 PK en remt u voor elke bocht zo laat mogelijk ? Daarnaast vindt u misschien dat u rustig rijdt, maar dit houdt niet altijd in dat u ook rustig remt ….

Onderstaande richtlijnen kunt u hierbij gebruiken. In geval van twijfel kunt u contact opnemen via ons contactformulier.

 

EBC Remblokken

Enkele opties zijn:

  • Minder remstof op de wielen en een goede remwerking – Greenstuff;
  • Betere remwerking bij “sportief” gebruik (auto’s tot 1000 kg) – Greenstuff;
  • Betere remwerking bij “sportief” gebruik (bij auto’s vanaf 1000 kg) – Redstuff;
  • Licht race / rally gebruik (track day) – Redstuff;
  • Betere remwerking bij “sportief” gebruik (bij auto’s vanaf 1250 kg / 200 pk); Yellowstuff;
  • Gemiddeld race / rally gebruik – Yellowstuff

Als laatste toegevoegd zijn de Blue- en Orangestuff remblokken, deze zijn goed te gebruiken op circuit bij intensief gebruik.

 

EBC Remschijven

Wat zijn specifieke eigenschappen van de verschillende remschijven?

EBC – 3GD series:
  • Zwarte coating
  • Hoogwaardige schijflegering, gegoten uit ijzer en koper
  • Maanvormige groeven en spots voor extra koeling naar de remblokken en afvoeren van remstof
EBC – Ultimax series:
  • Hoogwaardige schijflegering, gegoten uit ijzer en koper
  • Rechte groeven voor extra koeling naar de remblokken en afvoeren van remstof
  • De rechte groef zorgt voor stiller remmen dan de 3GD remschijf
EBC – Blade series:
  • ‘High carbon’ staal
  • V-groef voor de snelste manier van koeling naar de remblokken en afvoeren van remstof
  • De V-groef zorgt voor stiller remmen en minder vibraties dan de 3GD remschijf en Ultimax remschijf

 

Waarom EBC remschijven met groeven?

  • de uithollingen en groeven voeren snel de gassen af die ontstaan bij het remmen
  • ze bevorderen het parallel/gelijkmatig afslijten van de remblokken
  • ze reduceren de kans op “brake fade”, het falen van de remmen
  • de naar de rand doorlopende groeven voeren stof en grit af
  • door deze eigenschappen verlengen ze de levensduur van de schijven en blokken
  • samen met de Greenstuff remblokken zorgen ze voor ultieme remkracht (al gauw tussen de 20 en 40%!)

 

Problemen met EBC? 

Blauw gekleurd:

Hoe zwaar een remsysteem belast wordt, is vaak te zien aan de remschijven.
De temperatuur is erg hoog opgelopen. Op zich geen bezwaar, maar geeft wel aan hoe de bestuurder met de auto omgaat. Als de remwerking met Greenstuff goed is, kan men die blijven gebruiken. Zo niet, overstappen naar Red- of Yellowstuff.

Haarscheurtjes:

De temperatuur is te hoog geweest. Hierdoor zijn er spanningen in het materiaal ontstaan, die ervoor zorgen dat het oppervlak kleine scheurtjes gaat vertonen. Ook dit is op zich niet erg, mits de scheurtjes beperkt blijven (max 2 cm lang). Bij normaal remmen zullen ze ook weer wegslijten. Wel is aan te raden om over te stappen naar Red- of Yellowstuff. Mocht dit al gedaan zijn, dan kan een groter remsysteem (bv. K-Sport) een oplossing zijn.

Trillende remschijven:

Dit kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door:

  • bij montage een grotere slingering dan 0,15 mm (wielnaaf niet schoon of vlak)
  • speling in fuseekogels, draagarmen, wiellagers e.d.
  • met hete remschijven door een plas water rijden
  • voet op de rem houden voor het stoplicht
  • niet goed gebalanceerde wielen
  • ernstige overbelasting
  • fabrieksfout in de remschijven