Chiptuning methoden


Aangezien niet elk motormanagementsysteem programmeerbaar is hebben we twee tuningsmogelijkheden ontwikkeld om alle motoren van een verbeterde afstelling te voorzien. Zo halen we ook uit jouw auto het allerbeste. Beide methodes staan garant voor een tuning van topkwaliteit.

– Programmeren van het originele motormanagement (softwarematige chiptuning)

De software van het originele motormanagementsysteem lezen wij uit via diagnose of direct op de ECU (debugging mode). Vervolgens herschrijven wij de software en plaatsen wij deze terug. Met deze methode is het voordeel dat wij alle waarden kunnen beïnvloeden. Zelfs waarden die niet essentieel zijn voor chiptuning. Dit is tevens het meest voorkomende manier van chiptuning.

– Programmering van een vrij programmeerbare ECU

Bij het programmeren van een vrij programmeerbare ECU vervangen wij het originele motormanagementsysteem door een vrijprogrammeerbare ECU. Op deze manier passen wij de prestaties van je auto aan naar eigen wens. Deze methode van chiptunen biedt veel meer mogelijkheden bij het plaatsen van een andere turbo of grotere injectoren. Motormanagementsystemen van AEM, Vipec, Autronic, Hondata en Haltech gebruiken wij. De Mitsubishi EVO IX, Nissan 350Z en Hyundai Genesis zijn voorbeelden die via deze weg af te stellen zijn. Programmering van een vrij programmeerbare ECU gebruiken wij voor race- en rallydoeleinden maar er zijn enkele auto’s waarbij dit de enige mogelijkheid tot tuning is.

Tuning detectie

De fabrikant heeft bij sommige nieuwe modellen tuningsdetectie aan de ECU toegevoegd. Als een getunede auto bij bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt aan diagnoseapparatuur gesloten wordt dan kan de fabriek op de hoogte gesteld worden van de chiptuning en kan de garantie vervallen.


Toepassing van chiptuning op originele motormanagement (ECU)

Tijdens een chiptuning worden de software parameters dat afkomstig is uit het motormanagement, het hart van de auto, beter op elkaar afgestemd. Voor dat dit proces gestart kan worden dient eerst de software uit de ECU gehaald, ofwel uitgelezen, te worden. Software kan tegenwoordig op de onderstaande drie manieren uit een benzine- of dieselauto uitgelezen worden.

 

OBD-Chiptuning

OBD-chiptuning is in de wereld van chiptuning een vaak gehoorde term. OBD-chiptuning staat voor ‘On Board Diagnostics- chiptuning’. Dit is de meest eenvoudige en vaak toegepaste manier om de software uit de ECU van de auto te halen. Tijdens een OBD-chiptuning wordt de apparatuur aangesloten via een stekker aan op de diagnosepoort van uw auto. De diagnosepoort wordt ook gebruikt door uw garagist tijdens normale routine controles.

De voordelen van OBD Tuning:

  • Er komt geen soldeerwerk aan te pas in het ECU-motorstuurprogramma; De software is gemakkelijk en snel te plaatsen;
  • Het motorstuurprogramma is eenvoudig weer in de originele staat terug te brengen;
  • De aanpassingen zijn door de diagnosesystemen van garagisten niet op te sporen.

 

BDM-Chiptuning

In de nieuwste generatie ECU’s, boordcomputers, zit een geheugen dat niet of nauwelijks via de communicatielijn te benaderen is. Soms is er zelfs helemaal geen extern geheugen en wordt alleen het interne geheugen van de processor gebruikt. Op dit type ECU zit een BDM poort (BDM = Background Debugging Mode). Via deze poort kunnen wij de voor de chiptuning benodigde software uitlezen. In sommige gevallen moet er een speciale aansluiting op de BDM poort worden gesoldeerd. Na de aanpassing wordt de software ook weer via deze poort in de ECU weggeschreven. Voor dit proces wordt de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd en voorzichtig terug geplaatst.

 

BOOT-MODE Chiptuning

Tijdens een chiptuning, de ouderwetse manier van software uitlezen, dient de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd te worden. Deze ECU wordt door ons open gemaakt zodat de printplaat met de hierop bevestigde chips zichtbaar worden. Op een van de chips, ook wel EEPROM genoemd, zit de software van het motormanagement dat nodig is voor de software-optimalisatie. Om deze chip te kunnen uitlezen dient deze eerst door onze experts met veel precisie van de printplaat te worden verwijderd of er moet een aansluiting gemaakt worden. Na de motormanagement-optimalisatie kan de chip weer op de printplaat worden gesoldeerd of de gemaakte aansluiting verwijderd worden en kan de ECU weer netjes worden gesloten. Een chiptuning vereist meer werk en de methode lijkt drastischer, echter hoeft u zich geen zorgen te maken over eventuele risico’s op schade. BOOT-MODE Chiptuning is en blijft een veilige en betrouwbare methode om software uit een ECU te kunnen lezen als dit door experts uitgevoerd wordt.