Project Fiesta 4×4 Cosworth


Na het bouwen van de Fiesta ST200+ is Project Fiesta 4×4 Cosworth een nieuwe uitdaging.
Iets bouwen wat niet in iedere schuur of wekelijks op het circuit te vinden is het idee wat werkelijkheid gaat worden.

Laatste update: 15 november 2017


08/11/2017: Wederopbouw

De koets is klaar voor wederopbouw. De boven, onder en binnenkant zijn geheel voorzien van een verse laag verf, zodat we voorlopig vooruit kunnen!
Aangezien al het voorwerk goed gedaan is, gaat het snel… héél snel!
Brandstofsysteem, CHECK!

 


12/10/2017: Piece of ‘vakwerk’

Natuurlijk kan een Cosworth niet zonder luchtroosters in de motorkap. Aangezien wij dealer van Maxton Design, was de keuze behoorlijk makkelijk om te gaan voor de Maxton Design ‘bonnet vents‘. Deze klus is geklaard door Robert, het resultaat is geweldig!

 


28/08/2017: Op naar Autoschade Oostambacht!

De laatste maanden hard bezig geweest met het afwerken van de carrosserie. Dit betekend o.a. veel doorlassen, kit verwijderen en de laatste plekken/gaten wegwerken. Nu is Robert van Autoschade Oostambacht z’n tijd gekomen voor het afwerken.

 


23/11/2016: Maar weer eens een update!?

Dat er geen update online komt, betekend zeker niet dat we niet meer bezig zijn. De laatste maanden/weken zijn we bezig met het het optimaliseren, verstevigen en maken van diverse kleine dingen en dus zeker niet de moeite waard om te delen….

Een van die dingen is het leidingwerk leggen van de pedalbox en het maken van diverse kabelbomen.

 


03/06/2016: Uitlaatsysteem, check!

  • Zij-pijp, check!
  • Herrie, check!
  • Custom, check!

Het beloofd wat te worden, met of zonder vlammen en knallen. Het uitlaatsysteem is op de eindstukken na op maat gemaakt. Hierbij gebruiken we universele dempers van Simons. Hopelijk zorgen ze voor genoeg demping om ook Zandvoort tijdens een avondsessie eens onveilig te kunnen maken :-).

 


30/05/2016: Inmiddels is er ook een dakscoop geplaatst voor frisse lucht in de auto. Na enkele jaren ervaring in Project Fiesta ST200+ hebben we toch wel ervaren dat de temperatuur extreem hoog kan worden in de auto. Dit is een van de redenen dat we dit maal ook een dakscoop plaatsten op ons nieuwe project. Hmmm… op naar een mooie zomeravond op CPZ (Circuitpark Zandvoort)!

Daarnaast hebben we voor het comfort de versnellingspook z’n 10cm naar achter geplaatst en wordt dit netjes afgewerkt.

 

 


26/05/2016: Na een lange stilte, zijn er toch aardig wat vorderingen gemaakt. Zo is het brandstofsysteem volledig geïnstalleerd, brandstofleidingen liggen naar de motorruimte en de hoofdstroombekabeling ligt klaar.


 

05/01/2016: Het artikel over ons project is gepubliceerd in de START84, uitgave Januari 2016!
Bekijk en lees het artikel op onderstaande foto’s…

Dit is het overzicht van alle foto’s gemaakt voor het artikel in de START84:


16/12/2015: Autosportmagazine START84
Afgelopen dagen zijn in contact geweest met START84, het autosportmagazine van Nederland. Ze zijn op zoek naar ‘leuke’ projecten om een stukje over te schrijven in hun blad en ja, wij horen daarbij!!

Hierbij alvast de preview; binnenkort meer van deze “fotoshoot”.


11/11/2015: NIEUWS!
Soms duurt het helaas even voordat er weer een update komt en ja, dat komt mede door het vele ‘priegelwerk’. Laatste weken zijn we bezig geweest met het maken voor een nieuw front met ophangingspunten voor de voorbumper, koplampen en uiteindelijk de sluiting van de motorkop. Natuurlijk denken we dan ook verder dan dat. Als het nodig is, zou het ook nog prettig zijn als binnen een mum van tijd de voorbumper verwijderd kan worden!

Daarnaast hebben we van de week ook een OEM motorkap binnen ontvangen! Ook dit betekend natuurlijk weer PASSEN 🙂
En we kunnen ook na het passen weer zeggen dat alles er perfect uit ziet!

Tot slot dan maar weer een leuk kiekje…
Navigatiesysteem of radio hebben we niet meer nodig, dit kunnen we beter gebruiken:


16/08/2015: De bezoekers van de Fiestaclub.nl hebben zondag 2 augustus al het project van dichtbij kunnen bewonderen. Dit is de huidige status van de Fiesta 4×4 Cosworth. Motor bevestigd op de originele bevestigingspunten (van de Sierra).

Inmiddels elke wijzigingen doorgemaakt betreft de carrosserie balk. Helaas is de balk net te hoog om mooi uit te komen achter de Fiesta ST-Grill. Momenteel bezig met het lassen van een stevig alternatief hiervoor met direct montagepunten voor o.a. de koplampen.


18/07/2015: Inmiddels verder met het indelen van de motorruimte. Wellicht is ook bij u al bekend dat het flink krap gaat worden onder de motorkap. Ten eerste is het motorblok niet erg klein, ten tweede is er véél méér nodig onder de kap.


22/12/2014: Vele kleine aanpassingen verder: De stoel is (proef) gemonteerd, de pedalenstel staat op z’n plek en het dashboard uit de Fiesta pas gemaakt om tussen de rolkooi te kunnen.


22/07/2014: Inmiddels hebben we ook de bodykit van TGST (Tarnock Garage UK) binnen en dat geeft een reden voor een momentje van passen.
Er zijn een aantal verschillende ‘wide-bodykits’ dit we op het oog hadden, nadat we de demo van TGST op FordFair gezien hadden, wisten we dat de kwaliteit en afwerking goed was, dus hebben we gekozen voor de wide bodykit van TGST.

Een nadeel van de wide-bodykit is dat er voor de looks bij wel een hele grote spoiler op moet…. Ook hierbij weer een lastige keuze te maken, kiezen we voor een Fiesta-Rallycross Spoiler of wordt het de Fiesta WRC Spoiler?

Fiesta 4×4 Cosworth – WRC spoiler

Fiesta 4×4 Cosworth – Rallycross spoiler


27/03/2014: De rolkooi ziet er indrukwekkend uit, wat een kunstwerk :-)!!

Gerwin Biesheuvel van Rolbeugels.nl heeft goed z’n best gedaan. Laten we hopen dat we de rolkooi nooit echt nodig is, maar we kunnen ons in ieder geval veilig voelen.

Waarom een gecertificeerde rolkooi?
Simpel, omdat wij nog niet 100% weten wat wij met deze auto allemaal willen gaan doen. Wanneer de kooi eenmaal een gecertificeerd is, kan deze voor alle officiële wedstrijden gebruikt worden. In het geval dat de kooi later niet volgens via normering gebouwd is, kunnen er hele vervelende aanpassingen gemaakt dienen te worden. Eenmaal de goedkeuring binnen, dan blijft deze geldig (tenzij de rolkooi beschadigd raakt door een ongeval).


September 2013: Na het bouwen van de Fiesta ST200+ was het voor ons duidelijke dat de limieten nog niet bereikt waren. Een nieuwe uitdaging bracht ons de combinatie van een Ford Fiesta 1.6 TDCI en een Ford Sierra 4×4 Cosworth. De (inmiddels ouderwetse) techniek in een modern jasje.

Helaas geen project welke even op een vrijdagavond afgerond kan worden, maar leuk is het wel!

Het project in het beginstadium was al lastig zat….. Hoe vind je een 4×4 Cosworth met een zo klein mogelijk prijsje?
Door middel van vele connecties is deze eerste stap gelukkig toch redelijk eenvoudig gezet. Al snel stonden zowel de Fiesta 1.6 TDCI en de Sierra 4×4 Cosworth (beide licht beschadigd) op het parkeerterrein wachtende op de grote verbouwing….

De eerste maanden werd de tijd vooral besteed aan het strippen van beide auto’s en uitmeten van enkele kritieke zaken.
Daarna was het zaak om beide carrosserieën kaal te maken en er vanaf te halen wat niet meer nodig is. De body van de Fiesta wordt op het onderkant van de Sierra geplaatst. Hierbij voorkomen we dat we de bodemplaat van de Fiesta moeten aanpassen voor de achterwielaandrijving.

Na héél véél passen en meten is het natuurlijk gelukt om de body van de Fiesta op de bodem van de Sierra te krijgen.

De eerste deadline was onze afspraak bij Rolbeugels.nl van Biesheuvel Autosport.
Zij gaan deze auto voorzien van een door FIA gecertificeerde rolkooi.