Project Focus MK1 RS


Een Focus MK1 RS als ‘tracktool’, dat kan alleen maar geweldig worden!
Na vele jaren samen in de rally-wereld (verre verleden) en hobbymatig op het circuit actief te zijn, kunnen we ‘m eindelijk verwelkomen in #TeamMebu. Marcel is, na aanschaf van onze occasion Ford Focus MK1 RS, begonnen met deze om te bouwen tot complete circuitauto. Het gaat snel, heel snel..! Het doel is om de Focus RS voorjaar 2018 klaar te hebben voor het nieuwe race-seizoen.

Laatste update: 17 april 2018


April 2018:

Ready, set….. GO!
De Focus MK1 RS is klaar voor gebruik! Op 29 april is Marcel te vinden op Circuit Zolder (België) met deze nieuwe bolide.
La Lettre Nootdorp heeft ook deze tracktool weer voorzien van de bestickering.


Begin maart 2018:

De Focus RS is bij Autoschade Oostambacht in een compleet nieuw jasje gestoken. Geen Imperial Blue maar ‘Mebu Grey’ is de nieuwe kleur! Nu zaak om binnen 1 zaterdag de auto motorisch weer op te bouwen en Marcel in eigen beheer een aantal punten juist kan bevestigen en kan starten aan de afbouw… Time is ticking, de Nürburgring & Spa-Francorshamps wachten op ons!

 


Half februari 2018:

Eigenlijk wordt het allemaal te netjes op mee te gaan racen. Zelf het onderstel is compleet voorzien van een nieuw laagje verf. Aangezien toch alles uit elkaar moest en de ophangingsrubbers inmiddels wat jaren oud waren. Is alles direct vervangen voor de varianten van Powerflex. De Black-Series rubbers zijn zeer geschikt voor circuit-gebruik en zorgen voor meer hardheid/stevigheid in de ophanging. Dit resulteert vervolgens weer in een betere wegligging.

Het onderstel is weer gemonteerd onder de auto, waardoor het verplaatsen wat makkelijker wordt. Komende weken staat de auto bij Autoschade Oostambacht voor een nieuwe kleur… Ondertussen werken wij aan de wederopbouw van de motor.


Begin februari 2018:

Deze maand is een hoop gebeurt om de carrosserie en het onderstel een flinke opknapbeurt te geven. De rolkooi is voorzien van een mooi ‘Mebu-Oranje’ kleurtje binnenkant is netjes grijs gemaakt. Waar (bijna) elke Focus MK1 last van heeft, zijn de onderkanten van de voorschermen. Het water blijft hierin staan, waardoor er snel roestvorming komt. Om dit probleem direct te verhelpen zijn deze stukken plaatwerk vervangen.

Extra koeling kan deze 2.0T Duratec wel gebruiken. Hiervoor worden de Maxton Design – Bonnet vents geplaatst. Natuurlijk is dit ook een klein beetje voor de looks. 🙂


Januari 2018:

De eerste deadline is gehaald. In januari mocht de auto op bezoek bij Biesheuvel Autosport / Rolbeugels.nl voor een FIA-goedgekeurde rolkooi. Veiligheid voor alles tijdens deze (soms gevaarlijke) gemotoriseerde sport. De FIA goedkeuring zorgt ervoor dat er in de toekomst, indien van toepassing, altijd meegedaan kan worden met officiële wedstrijden. De rolkooi is volgens alle huidige normen opgebouwd en bevestigd.

Na het plaatsen van de rolkooi heeft Marcel alle kieren en naden doorgelast. Dit zorgt voor een optimale stevigheid van de carrosserie, waarna stevigheid weer resulteert in een beter weggedrag en wegligging.


December 2017:

Winter is aangebroken. Na een aantal trackdays (sommige heeeeel warm!) zijn we weer tot de conclusie gekomen dat dit echt een toffe auto is om mee te rijden (tussen vele BMW’s). Een min-punt is en blijft het koel-probleem waarom de MK1 RS bekend staat. Na flink wat ‘poken’ kookt de koelvloeistof en gaat ie in noodloop. Gelukkig is nu het moment om daar iets beters van te maken!

Ten eerste beginnen met strippen. Al het overtollige mag eraf, want dit is strafgewicht!

 


Mei 2017:

Door ons (Autobedrijf Mebu) ingekocht van een door vele welbekend wrap-bedrijf. Het was niet de mooiste Focus MK1 RS van Nederland, maar technisch in orde en dat is een goede basis om een circuitauto te gaan bouwen. Marcel was al snel kandidaat om de auto aan te schaffen en heel veel plezierige kilometers te gaan maken op diverse Europese circuits.