Ford Focus MK3 RS | Demo by Mebu.nl


De nieuwe Ford Focus MK3 RS is gearriveerd op 16 juni 2016!
Uiteraard gaan we ook van dit nieuwe model weer een nog snellere kanon maken als dat het al is.

De eerste kilometers zullen we gaan maken met een standaard auto. Daarnaast zijn voorlopig de plannen om een aantal ‘standaard’ upgrades te doen.

Stage 1 getest met de volgende set-up:

Stage 2 getest met de volgende set-up:

Resultaat:

Ford Focus MK3 RS

Standaard Verwachting na
(Chip)tuning
Verschil na
vermogenstest
Na vermogenstest
(bekijk grafiek)
Vermogen 350 PK +/- 380 PK +27 PK 377 PK
Koppel 440 Nm +/- 515 Nm +135 Nm 575 Nm

 

Uiteraard zijn we altijd opzoek naar meer, mooier en beter. Daarom zijn we overgestapt naar software van REVO Technik. Dit hebben wij tot onze beschikking gekregen na het ontvangen van het dealerschap binnen Nederland.

Momenteel geïnstalleerd is:

Software

Inlaat & Koeling

Uitlaatsysteem

Mechanisch

Onderstel/Wegligging

Overige

Remsysteem

Design

  • Ventus Veloce – Carbon front grill
  • Ventus Veloce – Carbon front lip
  • Ventus Veloce – Carbon mistlamp grilles
  • Ventus Veloce – Carbon diffuser (OEM)

 

 


Ford Focus MK3 RS

Standaard Verwachting na
(Chip)tuning
Verschil na
vermogenstest
Na vermogenstest
Vermogen 350 PK 405 – 440 PK +55 – 90 PK Onbekend
Koppel 440 Nm 576 – 617 Nm +136 – 177 Nm Onbekend

Foto’s van de geïnstalleerde onderdelen:

Eerste subtiele aanpassing is gemaakt met het veranderen van het schermachtergrond van het navigatiesysteem.
Diverse ontwerpen gemaakt van officiële Ford afbeeldingen en van twee eigen foto’s.

Zoals het scherm eruit kan zien:

 

Ten tweede hebben we de standaard achterdemper vervangen door de Milltek Sport (non-resonated) catback.
Zoals we weten zijn de Milltek Sport uitlaatsystemen niet altijd de goedkoopste, maar desondanks is het kwalitatief weer uitstekend en kunnen we alleen maar wederom ons petje af nemen voor de producten die Milltek Sport produceert. De pasvorm is gewoon perfect, daarnaast is het klepsysteem (klep opent bij sport, circuit en driftmodus) netjes te plaatsen op het nieuwe aftermarkt uitlaatsysteem.

Voor de vergelijking is dit de standaard achteraanzicht:

En dit is het resultaat:

Het verwachtte resultaat met ZIPtuning stage 1 software:

Ford Focus MK3 RS

Standaard Verwachting na
(Chip)tuning
Verschil  Na vermogenstest
Vermogen 350 PK +/- 370 PK +20 PK Onbekend
Koppel 440 Nm +/- 500 Nm +60 Nm Onbekend

 De weg naar…… STAGE 2! 

De volgende update is het vervangen van de intercooler. Dit is nodig voor een de stage 2 software die we gaan ontwikkelen en testen op deze Focus RS.
Om de auto klaar te maken voor de volgende stap dient ook nog de downpipe en de katalysator vervangen te worden.

Product:
AutoSpecialist /Airtec Intercooler

 

De programmeurs van ZIPtuning hebben hun best gedaan om weer een mooie stage 2 programma te schrijven voor onze demo Focus MK3 RS.
Na de aanpassing van de intercooler, moet ook de originele downpipe en katalysator vervangen worden voor een pijp met grotere diameter en de katalysator wordt vervangen voor een sportkatalysator. Dit uitlaatsysteem is geheel legaal, dit betekend dat de auto ook tijdens de algemene periodieke keuring gewoon goedgekeurd wordt!

 

Het moment van de waarheid, na diverse aanpassingen is het vandaag (16 mei 2017) tijd voor een meting.
De verwachting naar aanleiding van het programmeerwerk was 380 PK/ 515Nm. Het vermogen (PK’s) kwam aardig in de buurt met wat het idee in eerste instantie was. Het koppel kwam een stuk hoger uit de bus. Speciaal bedankje voor Beek Auto Racing, waarvan wij weer lekkere koffie hebben gehad en de auto eens hebben kunnen testen!

Een gedeelte van de dynorun was live te zien op Facebook!


Nieuwe producten betekend natuurlijk meer testen.

AIRTEC Cooling Solutions ontwikkeld vele nieuwe producten voor de Focus MK3 RS. Helaas kunnen we niet alles testen, al proberen wij de meeste interessante producten voor u uit. Voor eerlijk advies over het verbeteren van uw Focus RS in welke vorm dan ook, bent u van harte welkom!

AIRTEC Achterdifferentieel koeler

AIRTEC Inlaatpijp


Volgende upgrades! 

De volgende upgrades liggen al enkele weken/maanden te wachten om gemonteerd te worden. Dit zijn namelijk een AIRTEC – Boost pipe kit, een Turbosmart – BOV Plumb Back en EBC – 2-delige remschijven. Eindelijk is het zo ver, dat we tijd kunnen maken om deze producten ook op onze eigen demo te kunnen monteren! Twijfel jij nog? Vraag naar onze ervaring en ons advies! Oh, en voor dat we het vergeten… In de tussentijd is de Focus RS ook nog binnen geweest bij Wraptor voor een side-striping! Tot slot hebben wij de software aangepast van ZIPtuning (stage 2) -> REVO Technik (stage 2). Wat een wereld van verschil…! Van topkwaliteit!

 


Rij nu mee over de Nürburgring Nordschleife in onze Ford Focus MK3 RS!